دانلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

دانلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

دانلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

دانلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

شبکه های بیسیم

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :133

فهرست مطا لب

چکیده

مقدمه

فصل 1  جهان بی سیم .مقدمه ای بر مفاهیم

تعریف و معرفی شبکه های بی سبم

شبکه های شخصی (PAN) بی سیم

شبکه های محلی (LAN) بی سیم

شبکه های شهریMAN)) بی سیم

شبکه های گسترده (WAN) بی سیم

تاریخچه

روشهای  ارتباطی بی سیم

 

فصل 2 شبکه های بی سیم :شبکه هایی برای مکانهای کوچک

اجزای شبکه خصوصی بی سیم

دستگاههای مورد استفاده کاربر

کارتهای رابط شبکه رادییویی

مبدل های USB

مسیریابها

تکنولوزی های شبکه خصوصی بی سیم

بلوتوث

مشخصات اولیه

آیا بلوتوث توانایی جایگزینی با دیگر شبکه های محلی بی سیم را دارد؟

آیا شبکه های محلی بی سیم می توانند جایگزین بلوتوث شوند ؟

به حداقل رساندن تداخل در بلوتوث

IrDA

مشخصات اولیه

فصل 3 شبکه های محلی بی سیم

اجزای LAN بی سیم

سیستم های کاربر

NIC های رادیویی          

مسیرباب ها

تکرار کننده ها

آنتن

سیستم های LAN بی سیم

LAN های خانگی و دفاتر کاری کوچک

LAN های بی سیم در هتل ها

LAN های بی سیم تجاری

LAN های بی سیم AdHoc

تکنولوژی LAN بی سیم

تایید (Authentication)

معاشرت

WEP

RTS/CTS

تجزیه

منظور از Wi-Fi چیست؟

دسترسی حفاظت شده Wi-Fi

تقویت Hiper LAN/2

فصل 4 شبکه های شهری بی سیم

اجزای MAN بی سیم

پل ها

پل ها به جای نقاط دسترسی

پل های گروهی

سیستم های MAN بی سیم

سیستم های نقطه به نقطه

سیستم نقطه به چندین نقطه

تکنولوژی های MAN بی سیم

فصل 5  شبکه های گسترده بی سیم

اجزای WAN بی سیم

ابزارهای کاربر WAN بی سیم

NIC های رادیویی                              

آنتن

ایستگاه های پایه

سیستم های WAN بی سیم

WAN بی سیم سلولی

نسل اول سلولی

نسل دوم سلولی

نسل سوم سلولی

WAN بی سیم فضایی

ارتباطات انفجار شهاب سنگ ها

تکنولوژی WAN بی سیم

دسترسی تقسیم چند گانه فرکانسی

دسترسی چندگانه تقسیم زمانی

دسترسی چندگانه تقسیم فضایی

فصل 5 امنیت شبکه بی سیم

تهدیدات امنیتی

کنترل ترافیک

دسترسی بدون مجوز

حملات انسان در وسط

انکار سرویس

رمزگذاری (Encryption87)

WEP

پروتکل پیوستگی کلید موقت

دسترسی حفاظت شده Wi-Fi

شبکه های اختصاصی مجازی

تائید

وا زه نامه

منابع

 

جکیده:

از آن‌جا که شبکه‌های بی سیم، در دنیای کنونی هرچه بیشتر در حال گسترش هستند، و با توجه به ماهیت این دسته از شبکه‌ها، که بر اساس سیگنال‌های رادیویی‌اند، مهم‌ترین نکته در راه استفاده از این تکنولوژی، آگاهی از نقاط قوت و ضعف آن‌ست. نظر به لزوم آگاهی از خطرات استفاده از این شبکه‌ها، با وجود امکانات نهفته در آن‌ها که به‌مدد پیکربندی صحیح می‌توان به‌سطح قابل قبولی از بعد امنیتی دست یافت، بنا داریم در این  پروره با عنوان « شبکه های بی سیم» ضمن معرفی این شبکه‌ها با تأکید بر ابعاد امنیتی آن‌ها،  بپردازیم.

 

 

 

 

 

 

 

جهان بی سیم : مقدمه ای بر مفاهیم

شبکه های بی سیم نقشی بسیار مهم درآزادی وزنده بودن ارتباطات مردمی درمحل کار، خانه ها ومکان های عمومی بازی می کنند.( این شبکه ها درچند سال اخیر رشد بسیار چشمگیر داشته اند وبه مهمترین وسریعترین صنعت ارتباطات تبدیل شده اند. ارتباطات بی سیم مانند تلفن های ماهواره ای مانند شبکه های محلی بی سیم استفاده گسترده ای پیدا کرده اند وتبدیل به وسیله ای ضرروی برای بسیاری از مردم درزندگی روزمره شده اند. محبوبیت شبکه های بی سیم آن قدر زیاداست که به زودی مردم درزندگی رومره شده اند. محبوبیت شبکه های بی سیم آن قدر زیاد است که به زودی به مرحله ای خواهند رسید که تعداد درخواست کننده های بی سیم از درخواست کنندگان شبکه  های با سیم بیشتر خواهند شد و این تنها بع علت زیستهای شبکه های بی سیم بیشتر خواهند شد واین تنها به علت مزیتهای شبکه های بی سیم نسبت به با سیم بیشتر خواهند شد واین تنها به علت زیستهای شبکه های بی سیم نسبت به باسیم است. یکی از مهمترین مزیتهای آن بی نیازی این شبکه ها از کابلها می باشد که ارتباط با هر کس، درهر زمان، ودرهر کجا را ممکن می سازد. به طور مثال تماس گرفتن به تلفن همراه یک دوست یا همکار ارتباط با او را درمنطقه جغرافیایی ممکن می سازد واین مشکل تلفن های ثابت را حل می کند.هدف شبکه های بی سیم برقراری ارتباطی ساده بین کاربران ومنابع اطلاعاتی ، بدون استفاده از سیم های رابط می باشد.) درک مفاهیم وقراین شبکه های بی سیم برای راه اندازی این نوع از شبکه ها لازم است. این فصل به معرفی کامل انواع شبکه های بی سیم ونحوه استفاده کاربران از مزایای مختلف این شبکه ها خواهد پرداخت.

تعریف و معرفی شبکه های بی سیم

باگسترش شهرها وبه وجود آمدن فاصله های جغرافیایی بین مراکز سازمانها وشرکتها وعدم رشد امکانات مخابراتی با رشد نیاز ارتباطی داخل کشور، یافتن راه حل وجای گزین مناسب جهت پیاده ساز این ارتباط شدیدا احساس می شود که دراین زمینه سیستم های مبتنی بر تکنولوی بی سیم انتخاب مناسبی می باشد)

شبکه های بی سیم امکان برقراری ارتباط بین کاربران ودستگاههای متصل را جهت انتقال داده ها فراهم می کند. تفاوت شبکه های بی سیم با انواع دیگر شبکه های کامپیوتری درعدم استفاده از سیم های رابط برای انتقال اطلاعات است.این امکان، آزادی حرکت و توانایی گسترش نرم افزارهای کاربرد را درقسمت های مختلف یک ساختمان، شهرویا هر جایی از جهان فراهم می سازد. برای مثال مردم درخانه های خودشان درحالی که درکنار خانواده خود هستند می توانند به جستجو دراینترنت بپردازند. این کار را می توانند درجایی دور از سروصدای کودکان و یا دربرابر  تلویزیون انجام دهند شبکه های بی سیم به کاربران خود این اجازه را می دهند که از هر مکانی که ترجیح می دهند با پست الکترونیکی خود یا دورگرهای اینترنت در ارتباط باشند.

شبکه های بی سیم سالهاست که دراطراف ما وجود دارند. درواقع اولین ارتباط بی سیم را می توان درمیان آمریکایی های بومی مشاهده کرد که با تکان دادن پوست گاوهای وحشی روی آتش وایجاد دودهایی با اشکال خاصی،اقدام به ارسال پیام می کردند . همچنین یکی دیگر از انواع ارتباطاتکه هنوز هم پابرجاست. استفاده از پالس های نوری یا کلاسهای مدرس است که در دریاهامیان 2 کشتی برای رد وبدل کردن اطلاعات استفاده می شود. البته، اربتاط با تلفن همراه نیز نوعی ارتباط بی سیم است که امروزه به طور گسترده ای از آن استفاده می گردد و مردم توسط آن می توانند با هر گوشه ای از جهان درارتباط باشند.

شبکه های بی سیم همچنین درکاهش هزینه های شبکه وراه اندازی آن سودمند هستند برای نصب شبکه های بی سیم به کابل های کمتری نیاز است ودربعضی مواقع هیچ کابلی استفاده نمی شود. این مسأله می تواندبه طور چشمگیری درمسائل زیر مفید واقع شود:

-نصب و گسترش شبکه درمکانهایی که کابل کشی سخت می باشد مانند کابل کشی دریاها، اقیانوسها وغیره. مثال دیگری از این موقعیت می تواند پیداشدن سنگ معدن درساختمانهای قدیمی باشد. اخراج کردن تکه های این سنگ بسیار خطرناک است و بنابراین احتیاطات خاصی باید هنگام نصب کابلها وخروج سنگ ها درنظر گرفته شود. متأسفانه هر دوراه حل هزینه کلی کابل کشی را افزایش می دهند.

ممنوعیت استفاده از کابل کشی:این شرایطی خاص درکابل کشی است مانند کابل کشی درمکانهای تاریخی وقدیمی

کابل کشی شبکه های موقتی دراین حالت کابل کشی معنای خاصی ندارد و فایده ای ندارد زیرا شبکه برای مدت کمی مورداستفاده قرار می گیرد.

کابل کشی شبکه های بی سیم مانند شبکه ها ی محلی بی سیم برای نمونه های بالا بسیار مقرون به صرفه می باشد همچنین، کابل کشی شبکه های بی سیم زمان کمتری را نسبت به کابل کشی شبکه های با سیم می برد. وهمانطور که می دانید علت آن بی نیازی این شبکه ها ازکابلهاست. شبکه های بی سیم از تنوع زیادی برخوردارند ولی وجه تمایز آنها درنوع ونحوه اتصال دستگاهها به این شبکه ها می باشد . این وسایل شامل     پی دی ای ها [1]و کامپیوترهای قابل حمل[2] می شوند. تلفن های همراه نسل جدید ینز با استفاده از فناوری به روز شده ، امکان اتصال به برخی از شبکه های بی سیم را برای کاربران خود ایجادکرده اند. استفاده از گوشی های بی سیم و استفاده ازخدمات اینترنتی به اشتراک گذارده شده دردفاتر کرا، از این جمله می باشند. امروزه بسیاری از تجهیزات ساخته شده برای برقراری ارتباط ،امکان اتصال بی سیم را درخودپیش بینی کرده اند.

شبکه های بی سیم مانند شبکه های کابلی به وسیله سیم یا فیبر نور[3] برای انتقال اطلاعات دربین تجهیزات کامپیوتری برپا می شدند. این اطلاعات می توانند به شکل نامه های الکترونیکی[4]  ، صفحات اینترنت [5]گزارش های پایگاه داده ، فایلهای صوتی وتصویری ویا اشکال دیگری از داده ها باشند . دراغلب مواردشبکه های بی سیم داده هایی[6] از قبیل نامه های الکترونیکی و فایلها را می توانند منتقل کنند اما پیشرفت درعملکرد شبکه های بی سیم موجب شده است که پشتیبانی قابل توجهی از ارسال اطلاعات تصویری یا صوتی نیز انجام شود.

شبکه های بی سیم از امواج رادیویی با اشعه مادون قرمز برای ارتباط بین کاربران سرورها وپایگاه داده ها استفاده می کنند. این نوع ارتباط از دید انسان پنهان است . علاوه برآن رسانای ارتباطی حقیقی یعنی هوا نیز از دیدکاربران پنهان است. امروزه اغلب تولید کنندگان، کارتهای داده شبکه بی سیم[7] وآنتن مربوط به این وسایل را درون یک دستگاه به صورتی جاگذاری کرده اند که از دید کاربر مخفی باشد. این روش سبب می شود که مشکلی برای حمل و استفاده از تجهیزات وجود نداشته باشد.

 


[1] PDA

[2][2]  laptop

[3] Optical fiber

[4] E-mail

[5][5] Web pages

[6] Data

[7] NIC

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.