دانلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

دانلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

دانلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

دانلود مقاله و پروژه و پایان نامه دانشجوئی

دانلود مقاله اصلاح نژاد زنبور عسل

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :46

فصل اول : مقدمه

حشره ای که از تلاش او حیات بر می خیزد و از عناء او شفاء ، حشره ای که شربت او نه تنها سکرآور نیست که ذکر آفرین است سخن از زنبور عسل است که قرآن با اصرار عجیبی بشر را به مطالعه و کشف اسرار شگفتی های نهفته در زوایای زندگی این حشره فرا می خواند . در عظمت و شرافت زنبور عسل همین بس که خداوند متعال سوره ای از قران را به نام نحل نامگذاری کرده و آیاتی را به معرفی این حشره حیرت انگیز اختصاص داده است .

از همان روزهایی که تاریخ بشریت رقم زده شد زنبور عسل مورد توجه انسان قرار گرفت تلاش و تولید او مورد تحسین ، زندگیش مورد مطالعه و نیش دردناکش موجب نگرانی گردید . بررسی منابع علمی موجود نشان می دهد که حدود یک سوم تغذیه انسان به عمل گرده افشانی حشرات وابستگی دارد ، که در بین آنها زنبور عسل دارای رتبه اول است . شاید تصور شود که تغذیه انسان بیشتر به نشخوار کنندگان مرتبط باشد ولی نشخوارکنندگان نیز به طور غیر مستقیم به زنبور عسل نیاز مند می باشند . زیرا گرده افشانی بسیاری از گیاهان علوفه ای وابسته به گرده افشانی حشرات گرده افشان بخصوص زنبور عسل است . زنبور عسل بغیر از عمل گرده افشانی از نظر تولید عسل ، موم ، گرده ، بره موم ، ژل سلطنتی و زهر دارای اهمیت اقتصادی است . این امتیاز ها بهترین توجیه برای حمایت دولتها در کشورهای مختلف از صنعت زنبورداری است . به منظور تقویت و نهادینه کردن این صنعت زیر بنایی باید به طور آگاهانه و علمی با برنامه ریزی دقیق در اصلاح نژاد زنبور عسل اقدام نمود .

امروز با اینکه پرورش زنبور عسل در جهان بسیار مورد توجه قرار گرفته است و تحقیقات وسیعی در تمام جنبه های بیولوژیکی و تولیدی آن صورت می گیرد ولی پیشرفت آن در مقایسه با دام و طیور از روند کندتری برخوردار بوده بطوری که در زمینه تولیدات دام و طیور با بکارگیری 

تکنیک های پیشرفته اصلاح نژاد ، تغذیه ، مدیریت و پیشگیری بموقع بیماری ها در چند سال اخیر افزایش قابل ملاحظه ای دیده می شود در سال 1972 لسلی گزارش می دهد که در آمریکا طی 35 سال گذشته متوسط تولید هر واحد دامی 30 درصد افزایش پیدا کرده است و بر اساس بررسی های دیگری که از سال 1960 تا 1987 صورت گرفته است میزان رشد در صنعت طیور         ( تخم مرغ ) 189 درصد ( هارتمن 1985 ) در پرورش خوک ( گوشت ) 164 درصد ( بائر 1989 ) در پرورش گاو ( شیر ) 136 درصد ( آدر 1988 ) و در پرورش زنبور عسل ( عسل ) 127 درصد                ( بینفلد 1986 ) گزارش شده است درصد کمتر میزان رشد تولید در بخش صنعت زنبور عسل ناشی از وابستگی این حشره به محیط و میزان پایین تحقیق در اصلاح نژاد آن می باشد .

   

اصلاح نژاد زنبور عسل

    اگر هدف اصلی از اصلاح نژاد بالا بردن کیفیت و کمیت برای تولید باشد برای رسیدن به چنین هدفی باید تعریف دقیقی از صفات و ویژگی های آنها و روش اندازه گیری این صفات وجود داشته باشد . مرحله بعد کاربرد دانش ژنتیک و اصلاح نژاد است زیرا توارث هر صفتی از نسلی به نسل دیگر متفاوت بوده و این اختلاف تحت تاثیر دو عامل ژنتیکی و محیطی می باشد و بعضی از صفات همبستگی معنی داری نسبت به هم نشان می دهد که این همبستگی بین دو صفت ممکن است ژنتیکی ، محیطی و یا تلفیقی از آنها باشد که به هر حال برآیند این اثرات در فنوتیپ بروز می کند .

    در میزان تولید و چگونگی فعالیت زنبور عسل شرایط محیطی نقش محدود کننده دارد به طوری که در شرایط خاص ممکن است تا حدود 80 درصد از اثرات ناشی از محیط و بقیه را اثرات مادری ( قبل و بعد از تولید تخم ) و اثرات ژنوتیپی کنترل کنند .

 

    صفات مهم اقتصادی در زنبور عسل نظیر صفات اقتصادی دام و طیور اغلب با چندین ژن کنترل می شود و چون درجه ظهور یک صفت کمی به تعداد ژنهای مؤثر بر آن بستگی دارد و همچنین میزان پارامترهای ژنتیکی صفات در نوع روش به گزینی مؤثر است لذا اولین مرحله در اجرای برنامه های اصلاح نژادی ، برآورد پارامترهای ژنتیکی است . برآوردهای صحیح از             پارامترهای ژنتیکی برای یک برنامه اصلاح نژادی مؤثر ، بسیار مفید است  . حقیقت این است که زنبور عسل از نظر خصوصیات بیولوژیکی با سایر حیوانات اهلی دیپلوئید تفاوت دارد . زنبور عسل حشره ای اجتماعی است و این امر سبب افزایش کوواریانس محیطی مشترک ( که یک عامل آن اثر مادری است ) می شود . همچنین صفات مهمی نظیر تولید عسل نتیجه عمل کرد مجموع زنبورهای کارگر موجود در یک کلنی است و نمی توان آن را برای یک زنبور کارگر اندازه گیری کرد . یکی از تفاوت های دیگر در زنبور عسل وجود سیستم هاپلوئید – دیپلوئیدی است . به دلیل هاپلوئید بودن زنبور نر استفاده از اصول و قوانین ژنتیک در این حشره با سایر موجودات تفاوت دارد . اگر تخم تولید شده توسط ملکه بارور گردد ( دیپلوئید ) بر حسب شرایط پرورش و تغذیه ، لارو به زنبور کارگر و یا به ملکه تبدیل خواهد شد و در صورت عدم باروری تخم به زنبور نر تبدیل می شود . لذا برآورد پارامترهای ژنتیکی زنبور عسل با در نظر گرفتن موارد خاص فوق و تفسیری که در ضرایب خویشاوندی فرمول های مورد استفاده صورت می پذیرد میسر خواهد شد .

    بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که تاکنون در ایران فعالیت زیادی در مورد اصلاح نژاد زنبور عسل انجام نشده است . از طرفی بعلت وارد نمودن ملکه های خارجی در سال 1340 و آمیخته شده ذخایر ژنتیکی کشور در اثر تلاقی با نژاد های خارجی و با توجه به اینکه در ده سال اخیر واردات ملکه های خارجی محدود شده انتظار می رود تثبیت ژنتیکی نسبی در توده داخلی صورت گرفته باشد . با چند تحقیق انجام شده در شناسایی مشخصات نژادی و برآورد پارامتر های ژنتیکی صفات آنها پتانسیل ژنتیکی موجود زنبور عسل در کشور تا حدودی                      مشخص شده است . لذا برای اصلاح  و بهبود نژاد زنبور عسل کشور ضروری است فعالیت های بعدی صورت گیرد .

 

اهداف

در بررسی حاضر با استفاده از روشهای اصلاح نژاد زنبور عسل پارامترهای ژنتیکی                  ( ضریب وراثت پذیری و ضریب همبستگی ) مربوط به هشت صفت مهم ظاهری و از صفات بیولوژیکی تولید عسل و رفتار دفاعی برخی از کلنی های مربوط به مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور ( طرح جامع اصلاح نژاد زنبور عسل ) برآورد می شود . با توجه با این که برای برآورد پارامترهای ژنتیکی لازم است میانگین رابطه خویشاوندی بین زنبور های ماده داخل هر کلنی مشخص باشد در بررسی حاضر موضوع فوق با دقت مورد توجه قرار گرفته است .

    امید است ( با استعانت خداوند متعال ) این بررسی مورد استفاده سایر تحقیقات گسترده مربوط به اصلاح نژاد زنبور عسل قرار گرفته و گامی در برای نهادینه کردن این صنعت زیربنایی در کشور باشد .  

دانلود مقاله واکسن

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :46

1-واکسن چیست؟

واکسن دارویی است که برای تحریک سیستم ایمنی و در نتیجه تولید پاسخ مناسب طراحی شده است گاهی یک بار واکسیناسیون شخص را تا آخر عمر مصون نگه می‌دارد. (23)

-تاریخچه واکسیناسیون

اولین اطلاعات در مورد واکسیناسیون به قرن ششم بر می گردد. واکسیناسیون از زمان های بسیار قدیم در هند، چین و ایران مورد استفاده بوده است. تقریباً در قرن پیش بود که دکتر ادوارد جنیریک تکنیکی را برای واکسیناسیون بر ضد آبله کشف کرد. در 14(May) سال 1975 دکتر جیمز اولین بار از ویروس ضعیف شده آبله گاوی برای واکسناسیون فردی به نام جیمز فیلیپ بر علیه آبله استفاده کرد. کار جنر با واکسیناسیون آبله گاوی اولین تلاش علمی برای کنترل بیماری های عفونی بود. که با تلقیح دقیق و برنامه ریزی شده سیستماتیک صورت گرفته بود. کار ادوارد جنر پایه ای برای ساختن واکسن های جدید و مدرن شد. با وجود اینکه تقریباً یک قرن پیش دانشمند فرانسوی، دکتر لوئی پاستور دریافت که یک فرد می تواند بر علیه یک بیماری مسری و عفونی حفاظت شود هنگامی که این فرد با پاتوژن ضعیف شده آلوده شود که باعث ایجاد بیماری بسیار ضعیف و آرام می‌کند که تقریباً بدون ضرر است. مهمترین رویدار در تاریخ واکسیناسیون که به آن دلیل لوئی پاستور مشهور شد در سال 1885 زمانی رخ داد که پسری به نام ژوزف میستر توسط یک سگ هار گاز گرفته شده بود. برای اولین بار در تاریخ فردی به صورت موفقیت آمیز بر علیه هاری واکسیناسیون شده بود.

تا قرن نوزدهم در واکسن ویروس انسانی به وجود آمد. یکی واکسن آبله جنر و واکسن هاری که توسط لوئی پاستور ساخته شد. سه واکسن باکتریایی انسانی (تیفوئید، وبا و طاعون) نیز همچنین به وجود آمدند. تحقیقات اکتشافی و گسترش وسیع در علم واکسن سازی از سال 1950 شروع شد. دو واکسن معروف در طی این سالها به وجود آمدند که یکی واکسن غیر فعال شده پولیو بود که توسط دکتر جوناس سالک تولید شده ودیگری واکسن زنده پولیو بود که توسط دکتر آلبرت sabin تولید شد. به دنبال آن واکسن های دیگری نیز به وجود آمدند که به صورت گسترده ای بر علیه سرخک، اوریون، سرخچه و هپاتیت B و استرپتوکوکوس نومونیا و هموفیلرس آنفولانزای تیپ B مورد استفاده قرار گرفتند. ((1)

 

-واکسن و واکسیناسیون

مشاهده افرادی که از بعضی بمیاری های عفونی بهبود می یافتند و پس از آن نسبت به آن عفونت مچدد مقاوم می شدند مدتها قبل از به وجود آمدن علم ایمونولوژی و فهم ما از پاسخ ایمنی صورت گرفته بود. البته تلاش های پیگیر خبر (Jenner) و پاستور Pasteur) برای بازسازی این پدیده مقدمه و محرک اولیه ایجاد علم ایمونولوژی بود. تلاش های آنها برای ایجاد ایمنی از طریق تماس مصنوعی با عوامل عفونی آنقدر موفقیت آمیز بودکه بسیاری از بیماری ها که زمانی جزو بیماری های خطرناک و کشنده بودند به سرعت کنترل شدند. واکنسن هایی علیه آبله، هاری، کزاز، سیاه زخم، وبا و دیفتری ساخته شد. این مسئله تا حدی مسئول ازدیاد فوق العاده در جمعیت اخیر دنیا شد که متاسفانه بدون تحویلی در ساخت غذا صورت گرفته است. به طوری کلی روش‌های ایمنی سازی با ارائه دادن مشتق شده از یک عامل عفونت به یک فرد در ارتباط هستند به طوری که یک پاسخ ایمنی به وجود آمده و مقاومت نسبت به آن عامل عفونت تحریک شود. این روش به نام ایمنی سازی فعال (active immunization) خوانده می شود. در مقابل می توان آنتی بادی از پیش تشکیل شده را به فرد گیرنده آسیب پذیر تزریق کرد تا یک حالت ایمنی موقتی ولی فوری ایجاد شود که به این فرایند ایمن سازی غیر فعال (Passive immunization) گفته می شود. قبل از تعیین اینکه آیا تزریق واکسن برای کنترل بیماری خاصی لازم و امکان پذیر هست یا نه باید سه شرط وجود داشته باشد: اول اینکه ارگانیسم های ایجاد کننده بیماری به طور عامل شناسائی شوند. در حالی که این شرط بدیهی به نظر می رسد ولی همواره در عمل و حداقثل دربرخی از بیماری های حیوانات اهلی، به آن توجیه نشده است. دوم اینکه باید مشخص شود که حقیقتاً یک پاسخ ایمنی می تواند در برابر بیماری مورد بحث محافظت بعمل آورد. بهمین علت هرگز نباید واکسن آبله را برای درمان عفونت های هرپس و ویروس راجعه (recurrent herpes virus) یا زگیل به کار برد. مثال های دیگری از پاسخ های ایمنی بدون داشتن اثر محافظتی در بیماری ویروسی در اسبها، بیماری پارو ویروس (parvovirus) دوسمور، بیماری آلیوتیان (Aleution disease) و جود دارد که در آن پاسخ های ایمنی خود مسئول بسیاری از فرایندهای بیماری است و بنابراین به آن شدت می بخشد. بالاخره واکسیناسیون، جواب منفی نیز دارد. قبل از استعقای هر واکسنی باید مطمئن شد که خطرهای آن بیشتر از خطر احتمال وخیم تر شدن بیماری نباشد، برای مثال آبله از تاریخ 26 اکتبر 1977 در دینا ریشه کن شده است. از آنجائی که واکسیناسیون برای آبله ممکن است منجر به اسفالیت (encephatitis) گردد و شاید هم به مرگ منجر شود هیچ گونه دلیلی برای زدن واکسن آبله به افراد طبیعی وجود ندارد. اخیراً بحث قابل توجهی در مورد ریسک های واکسیناسیون علیه بورد تلاپستوسیس (B.pertussis) سیاه سرفه در مقابل حرارت خود بیماری سیاه سرفه پیش امده است. واکنش های شدید نسبت به واکسن سیاه سرفه نادرند. با وجود اینکه تب بالا، تشنج و واکنش های غشی مشاهده شده است لیکن آنفالیت حاد صدمه دائم مغزی و مرگ به ندرت دیده می شوند. البته برآورده شده است که اگر واکسیناسیون قطع شود تعداد مرگ های مربوط به سیاه سرفه در ایالات متحده از حدود 10 به 35 تا 60 مرگ در سال صعود می کند. روشن است که فوائد نسبی این واکنش باید به دقت بررسی شود.

دانلود مقاله کوبیسم و اکسپرسیونیزم

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :60

پیش گفتار:

«ای حسن تو در کل مظاهر، ظاهر                           وی چشم تو در کل مناظر، ناظر

از نور رخ و ظلمت زلفت دایم                             قومی همه مومنند و قومی کافر[1]»

یکی از ویژگیهای انسان که او را از سایر موجودات ممتاز می کند، تشخیص ظرافت و نظم و اعتدال و احساس حسن و جمال است. بدین جهت است که مناظر زیبای طبیعت و نظام آفرینش و صفحات جالب و دواوین و لوحه‏های دل انگیز شعر و نقاشی و خط که از دست سحر آفرین استادان چیره دست، ظهور یافته، او را مجذوب و مشعوف ساخته و نظرش را به سمت خود معطوف می‌دارد.

جمال و زیبائی و کمال ورهیافت در محضر نقاش و قلم ساز و صحنه پرداز و معمار و مبدع جمیلة هستی است که منشاء هنرهای زیباست. علاقة به زیبائی که فطری آدمی است، ذوق را می شکوفاند تا هر آنچه نشانی از زیبائی و جمال دارد و دفتری از معرفت کردگار همراه، او را ملهم کند و ذوق هنرمند آنرا با اندیشه‏های عمیق و دقیق خود درامیخته، به صورت اثر و هنر در منظر و مرآی باهوشان و سرمستان می ناب هستی که معرفت تام و تمام است قرار دهد[2].

جمال شاهد مقصود چشم بر راه است        بکوش و پاک کن آئینه از غبار اینجا[3]

هنر همچون مقولة عشق است که رفتن در وادی آن وتحقیق پیرامونش ابتدا سهل می نماید: اما وقتی دستی بر آن گرفتی حرارتش وجود را می سوزاند و تنها آنان که صابرند و به پایمردی ثابت و جانشان مجذوب معشوق ازلی تا شهر حق الیقین پیش می رانند.[4]

الا یا ایها ساقی ادرکاسا و ناولها          که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها[5]

در این مجموعه گردآوری شده من سعی کردم تاثیر سبکها و شیوه‌هایی که بر روی کار من اثر گذاشته‌اند را بررسی کنم و مقدمه‌ای باشد برای آشنا شدن بیشتر شما با سبک شخصی من و مکتبهایی که راهگشای سبک من بوده‌اند.

با پرداختن به سبک کوبیسم و اکسپرسیونیسم و شیوة کولاژ سعی کرد‌ه‌ام تاثیر این سبکها و تکنیک را بر روی آثارم شرح دهم و اینکه به وسیله آشنایی با این سبکها و شیوه های هنری  چه راهکارهایی در پیش روی من قرار گرفته‌ است و به چه صورت راهگشای آثار هنری من بوده‌اند.

 

2-معنی هنر:

در ابتدا با بیان معنی هنر و بررسی آن از نظر علمی و معنایی این مجموعه را آغاز می کنم:

«هنر به ضم اول و فتح دوم، اوستا hunara. عظمت،‌استعداد، قابلیت هنری باستان Sunara] انسان فاضل[ سانسکریت Sundara زیبا، قشنگ. پهلوی hunar- ارمنی hnar- افغانی و بلوچی henar- کردی huner (فن و معرفت) صنعت، معرفت امری توام با ظرافت و ریزه کاری. هنرهای زیبا- صنایع مستظرفه»[6]

«هنر ART در معنای عام و انتزاعی، به هر گونه فعالیتی اشاره دارد که هم خود انگیخته و هم مهار شده باشد. بنابراین، (هنر) از فرایندهای طبیعت متمایز است (برخی هنرمندان اروپایی سدة بیستم با گزینش شیء یافته به عنوان اثر هنری، این مرز را از میان برداشته‏اند). در این معنای کمتر مصطلح، تمامی ابداعات و ساخته‏های مبتنی بر قوه خلاقه بشری در زمرة (هنر) به شمار می‌آیند.

ولی اصطلاح هنر، در معنای مشخص، به فعالیتهای چون نقاشی، پیکره سازی، طراحی گرافیک، معماری، موسیقی، شعر،‌رقص، تئاتر و سینما اطلاق می شود. در گذشته، سعی بر این بود که هنرها را به دو دسته هنر زیبا و (هنر سودمند)[7]

 

تقسیم کنند: هنر زیبا در خدمت هیچ مقصودی آجل نیست، و فراوردة آن ارزشی در خور دارد (مثلا: نقاشی)، هنر سودمند واجدهدفی فراتر از خود فراورده است (مثلا: سفالینة منقوش). امروزه، این نوع تقسیم بندی منسوخ نشده است».[8] در اینجا می توانم سخنی از تولستوی بیاورم که به عقیده من بسیار درست است که : «به رغم خروارها کتابی که درباره هنر نوشته شده، تاکنون هیچ تعریف دقیقی از هنر در دست نیست. سببش این است که در شالودة مفهوم هنر، مفهوم زیبایی را قرارداده‏اند»[9]

 


[1] - شمس مغربی. دیوان کامل ص 121.

[2] - بسیج، احمدرضا- فلسفه هنر- ص 1-2.

[3] - صائب تبریزی. کلیات صائب. مقدمه و شرح حال به قلم امیری فیروزکوهی- ص 80

[4] - بسیج، احمدرضا- فلسفه هنر- ص 2-3.

[5] - حافظ، دیوان حافظ براساس نسخة قدسی، مقدمه و تحقیق از عزیزا .

[6] - برهان قاطع. محمد حسین بن خلف تبریزی- جلد چهارم- ص 2381 پاورقی.

[7] -پاکباز، روئین- دایره المعارف هنر- ص 651.

[8] - روئین پاکباز- دایره المعارف هنر- ص 651

[9] - تولستوی- لئون- هنر چیست؟- ترجمة کاوةدهقان- ص 52.

عشایر استان فارس

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :28

 

«فهرست مطالب»

 

عنوان

صفحه

مقدمه

1

 

زموم کردن

1

 

کردان فارسی

2

ایلات فارسی

3

 

قشقایی ها

5

 

طوایف ایل قشقایی

8

ایلات خمسه

10

 

پنج ایل خمسه

 

 

ایل اینانلو

10

 

ایل بهارلو

11

 

ایلات عرب

12

 

ایل باصری

14

 

ایل نفر

15

کهگلویه

15

 

ایلات کهگلویه

16

 

گروه آقاجری

16

 

گروه باوی

17

 

گروه جاکی

17

 

طایفه چهاربنیچه

17

 

طایفه لیراوی

19

ایلات و بلوک ممسنی

21

 

ایلات کوچنده‌ی ممسنی

22

 

 

دانلود مقاله مدیریت باعنوان خرید

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :27

خرید:

تهیه و تدارک کالاها و خدمات از طریق عاقلانته و رقابتی یعنی با قیمت، کمیت، کیفیت مناسب و منبع مناسب و در زمان مناسب از وظایف این بخش خریدهای اداره خرید بر سه دسته اند.

  1. کلاهایی که به صورت برنامه ریزی شده و در آغاز هر سال معین شده است به صورت قرارداد خریداری می شود.
  2. کالاهایی که براساس درخواست خرید از طرف قسمت های مختلف کارخانه توسط مامور خرید تهیه می شود.
  3. کالاهایی که براساس درخواست خرید از طرف قسمت های مختلف کارخانه بدون دخالت مامور خرید تهیه می شود و برای آنها نمی توان در آغاز سال برنامه ریزی ارائه نمود.

بازرسی:

در بسیاری از واحدهای صنعتی برای کنترل کالاهای وارده یا صادره قسمتی به نام بازرسی وجود دارد که کنترل کمیت کالاهای صادره یا وارده را بر عهده دارد و در صورت عدم قبول کمیت لازم عدم قبول آن را در دستور جلسه بازرسی ذکر می کنند تا فوراً به این امر رسیدگی شود. این اداره در موسسات بزرگ در محل درب ورودی کارخانه قرار دارد و در موسسات کوچک توسط نگهبان بازرسی به عمل می آید در بعضی موسسات هم نگهبان و هم دفتر یا اداره بازرسی با هم در یک جا قرار دارند. قسمت بازرسی به کالاهایی که جواز خروج به تایید امضاء مجاز رسیده باشد اجازه خروج (ورود) می دهد و یا فرمی به نام رسید کالا به بازرسی که دارای دو صورت وارده و صادره است. ورود و خروج کالا در آن ثبت شده و در پایان روز یک نسخه از فرم جهت اطلاع مدیریت به آنجا ارسال می‌شود.

 

دستور العمل اجرائی ورود کالا

  1. دریافت کالا و کنترل آن با فرم های مربوطه (مثل برگ درخواست خرید که در دست مامور خرید است.)
  2. در صورت لزوم توزین کالا (وزن کردن) به وسیله باسکول و یا شمارش آن
  3. ثبت اطلاعات شامل تاریخ، نام راننده خودرو، شماره خودرو، مقدار و نام و مشخصات و واحد کالا و غیره می باشد).
  4. ارسال کالا به انبار مربوطه همراه یک نفر مامور.
  5. ثبت شماره مسلسل فرم رسید کالا به قسمت بازرسی (وارده) زیر فرم های مربوطه و ثبت شماره های بازرسی.
  6. ارسال فرم های مربوطه به قسمت های ذینفع.

اما دستور العمل های اجرایی صدور کالا شامل مراحل زیر است:

  1. کنترل کالا با جواز خروج فرم های مربوطه (مثل برگ برگشت از خرید و غیره)
  2. و در صورت لزوم توزین کالا به وسیله باسکول و یا شمارش آن.
  3. ثبت اطلاعات مربوطه در فرم رسید کالا به قسمت بازرسی (صادره) و دفتر بازرسی صفحه مربوطه
  4. دادن اجازه برای خروج کارخانه و ثبت شماره دفتر بازرسی و یا شماره مسلسل فرم رسید کالا به قسمت بازرسی (صادره) در زیر فرم های مربوطه.
  5. بایگانی جواز خروج و ارسال فرم های مربوطه به قسمت های ذینفع.

فرم بخش های مختلف یک سازمان را به مثابه به هم پیوسته ای به یکدیکر مرتبط می نماید ولی قبل از طراحی فرم ها وجود چارت سازمانی از ضروریات کار است و در صورت عدم وجود طراح سیستم های اطلاعاتی انبار باید آن را طراحی ناید تا بخش های نیازمند به اطلاعات یا صادر کننده اطلاعات مشخص و کیفیت و کمیت و محتوای فرم ها پاسخگوی نیازهای سازمان باشد.

اهم مراحل سیستم تدارکات مواد و غیره:

اول: قسمت مصرف کننده پس از تشخیص لزوم دریافت جنس فرم درخواست کالا را برنموده و پس از تایید آن توسط مسئول مربوط (امضاء مجاز) آن را در  اختیار انباردار می گذارد.

بررسی سیستم های کنترل گسترده DCS

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :115

معرفی سیستم PROCONTROL P

   سیستم PROCONTROL P ساخت شرکت[1] ABB یکی از سیستم ها کنترل گسترده است که برای کنترل نیروگاه ها استفاده می شود. در این سیستم با استفاده از حافظه در ریزپردازنده سعی شده است که تا حد ممکن از نرم افزار به جای سخت افزار استفاده گردد. همچنین به جای استفاده از روش سیم کشی معمول از سیستم باس[2] استفاده شده است. باس حاوی تمامی سیگنال ها و اطلاعات کامل سیستم است. این سیستم به گونه ای طراحی شده است که تمام وظایف کنترل ‏فرآیند و نمایش آن را انجام دهد. این وظایف عبارتند از:

تبدیلات سیگنالها[3]

انتقال اطلاعات

نظارت

کنترل دیجیتال

کنترل آنالوگ

حفاظت

مدیریت فرآیند

بهره برداری و مراقبت فرآیند

PROCONTROL P دارای یک شاهراه ارتباطی[4] است که انتقال اطلاعات با این وسایل و اجزای کنترلی را برقرار می سازد.

انتقال اطلاعات به صورت  سریال و پیوسته برای کنترل سیستم از طریق یک شاهراه ارتباطی صورت می گیرد. این شاهراه غالباً دارای یک ساختار دو کاناله و به خاطر افزونگی است. ایستگاهها[5] به شاهراه ارتباطی متصل می شوند. از این ایتسگاه ها به منظور انجام اعمال تبدیل سیگنال ها و کنترل دیجیتال و آنالوگ استفاده می شود.

 

 

 

 

شکل 1- عملکرد اپراتور- نظارت- ثبت

کنترل و نظارت اپراتور بر فرآیند به وسیله دستگاه ارتباط با اپراتور[6] POS انجام می‌پذیرد. Pos برای این نمایش فرایند از تصویرهای رنگی و برای دریافت پیام از صفحه کلیدها و یا Mouse استفادهمی کند. به وسیله سیستم عیب یاب[7] CDS علاوه بر عیب یابی خودکار سیستم و تجهیزات، قابلیت مشاهده و دسترسی به تمامی اطلاعات سیستم فراهم گشته است.

    رابطهای استاندارد امکان ارتباط ببین Procontrol P و کامپیوتر و یا سایر سیستم های کنترل را برقرار می سازند. Procontrol P وظایف کنترل و حفاظت قسمت های مهم و حساس مثل کنترل و حفاظت توربین و یا حفاظت دیگ بخار را نیز به عهده می گیرد.

    سیستم ها و اجزاء منحصر به فرد و غیر متمرکز با ترکیب شدن با یکدیگر گروه های پردازشی جامع و کاملی را در سطوح مختلف سیستم کنترلی، به صورت سلسله مراتبی به وجود می آورند.

 

 

 

 

شکل 2- ساختار عملیاتی سیستم کنترل

یک مدول الکترونیک عمل کنترل یک یا چندمحرک وابسته به هم را انجام می دهد. این کار در سطح کنترل محرک صورت می گیرد. در سطح بالون کنترل محرک، چندین مدول کنترل  محرک که مربوط به یک قسمت از فرآیند هستند، با استفاده از یک مدول در سطح کنترل گروهی، هدایت و هماهنگ می شوند.

    در سیستم های پیشرفته کنترل خودکار، کنترل تمام سیستم توسط یک واحد کنترل، از سطح واحد صورت می گیرد. به خاطر ساختار غیر متمرکز و قابلیت پیشتیبانی، سیستم POS می تواند تمام نیازها برای دسترسی به سیستم را پاسخ دهد. سطح مدیریت، وظیفه مدیریت و نظارت روی چندین واحد مختلف، برای انجام عملیاتی معین (از قبیل بهینه کردن قیمت و ) را بر عهده دارد.

نیازها و ملزومات مختلف قابل دسترسی و یا پشتیبانی برای سیستم های نیروگاهی عبارتند از:

  • دسترسی سریع برای سیستم هایی که تاثیر مستقیم بر روی تولید دارند.
  • دسترسی متوسط به قسمت هایی که یک اشکال یا خطای کوتاه مدت در آنها باعث تاثیر بر روی تولید نشود.
  • امکان دسترسی به قسمت هایی که تاثیرات اندکی روی تولید دارند.

نیازهای دسترسی در هر یک از موارد بالا به وسیله یک طراحی مناسب با ایجاد سیستم پشتیبانی صورت می گیرد.

خصوصیات این سیتسم در ضمیمه الف ارائه شده است.

  1. سیستم عیب یاب

سیتسم کنترل Procontrol P به طور خودکار اشکالات سیستم را نشان می دهد. مبدلها، اندازه گیرها، مدولها سیستم انتقال و کنترل کننده ها به طور کامل بررسی و کنترل می شوند. تمام مدولها دارای قابلیت خود عیب یابی هستند.

تجهیزات عیب یابی کاملا از وسایل و تجهیزات عملیاتی مستقل هستند. علائم هشدار دهنده، علاوه بر اینکه بر روی مدولهای مختلف مشخص هستند، همراه با جزئیات در قسمت اطاق کنترل نیز نمایش داده می شوند. عملکرد خودکار تشخیص عیب برای تجهیزات کنترلی، عیب یابی سریع  کاهش زمان تعمیرات و در نتیجه، بالارفتن قابلیت اعتماد را در خواهد داشت.

2.دستگاه POS

این قسمت با بهره گیری از واحد نمایش رنگی ویدیوئی VDU[8] و صفحه کلید ها، Mouse امکان نمایش و زمان در تنظیم و هدایت فرآیند را مهیا می سازد. سیستم ارتباط با اپراتور طراحی شده برای اتاق کنترل، pos 20 و یا pos 25 است، که هر کدام دارای خصوصیاتی می باشند. Pos 20 نسخه قدیمی تر این سیستم است که بر مبنای کامپیوترهای VAX کار می کند و از نظر عملیاتی از pos 25 (که جدیدتر است) ضعیفتر می باشد. Pos 25 براساس کامپیوتر های شخصی کار می کند. این کامپیوتر ها باید دارای قابلیت هایی همچون حافظه زیاد و پردازشگر قوی باشند. در هر حال، هر دو سیستم با توجه به تفاوت هایی که دارند قابلیت ارتباط وسیعی را مابین اپراتور و فرایند فراهم می کنند.

مشترکات این دو سیستم در اینجا بحث می شود و خصوصیات آنها در ضمایم ب و ج در آخر گزارش ارائه شده است.

    با توجه به خصوصیات سیستم سلسله مراتبی،در اتاق فرمان نیز برای نمایش اطلاعات از این روش استفاده شده است. دستگاه pos دارای ساختار غیر متمرکز است که در شکل 3 نشان داده شده است.

 

 

 

 

شکل 3- ساختار غیر متمرکز Pos

دستگاه pos برتری های زیر را نسبت به اتاق فرمان های معمولی دارد.

  • بنا به نیاز اپراتور، اطلاعات را روی صفحه تصویر، نمایش می دهد. نمایش اطلاعات در هر تصویر به اندازه کافی و لازم با درج جزئیات در هر زمان می باشد.
  • هماهنگی بهتر با ساختار غیر متمرکز برای هدایت فرایند، نسبت به کنترل فرایند از اتاق فرمان های معمولی با حجم اطلاعات زیاد احتیاج به فضای کمتری دارد.
  • قابلیت تطبیق ساده و انعطاف پذیر نسبت به وظایف متغیر
  • قابل برنامه ریزی
  • نمایش با کیفیت عالی
  • نگاهداری ساده
  • قابل توسعه (سادگی)

 مشخصه ویژه دستگاه POS امکان نمایش گرافیکی و چند جانبه در سطوح مختلف است. این نمایش ها عبارتند از:

  1. نمایش کل فرایند: نمایش بخش های مختلف فرایند و اعلام اشکالات آنها
  2. نمایش ناحیه: نمایش جامع گروه های عملیاتی بخشی از فرایند (ناحیه) و اعلام اشکالات انها
  3. نمایش گروه: نمایش جامع عملیات حلقه های کنترل یک گروه مشخص یا مقادیر اندازه گیری شده
  4. نمایش حلقه: مسیر کامل عملیات یک حلقه کنترل و مقادیر اندازه گیری شده را نمایش می دهد.
  5. تصور Mimic: نمایش عمومی و شبیه سازی شده فرایند و نمایش اطلاعات جاری فرایند
  6. نمایش منحنی: نمایش کمیت ها نسبت به زمان «امکان ثبت و نمایش 6 محنی روی صفحه تصویر با دقت و درجه بالای گرافیکی وجود دارد.»
  7. تصویر مشخصه[9]: نمایش منحنی مشخصه د رمحورهای X – Y که نشان دهنده نقاط کار جاری اجزا مهم فرایند
  8. نمایش نمودار[10]: نمایش گروهی از کمیت ها، (مثل درجه حرارت) که دارای یک واحد یکسان می باشند.
  9. نمایش اخطار یا هشدار: تمام اشکالات و هشدارهای سیستم نمایش داده می شود و در صورت بروز اشکال با فشردن یک کلید بدون توجه به هر سطح می توان به نمایش هشدار رجوع کرد.

یکی از قابلیت های پیشرفته این سیتسم استفاده از چند VDU برای نمایش اطلاعات فرایند و صفحه کلیدهایشان برای انتخاب نوع تصویر می باشد. این وسایل می توانند باکامپیوترهای موجود در شبکه ارتباط داشته باشند. کامپیوترها به یک باس مرکزی متصل هستند و از طریق اطلاعات کل فرایند رامنتقل می کند. یک قابلیت مهم  دیگر این سیستم طراحی اتاق کنترل بدون در نظر گرفتن اندازه کل فرایند است. این مسئله در جایی اهمیت خود را نشان می دهدکه فرایند به تدریج و به مرور زمان تکمیل گردد. چرا که مقدار اطلاعات که نمایش داده می شود، فقط به تعداد کامپیوترهای غیر متمرکز که مورد استفاده قرار می گیرند، بستگی دارد. بنابراین احتیاج به تغییر سیستم نداریم. برای هر کدام از کامپیوترهای موجود می توان یک کامپیوتر به عنوان افزونه در نظر گرفت تا قابلیت اطمینان افزایش یابد.

 


[1]- ASEA BROWN BOVERT

[2]- BUS

[3]- Signal condilioning

[4]- Remote BUS

[5]- Stations

[6] - Process operator station

[7] - Control Dignosis system

[8] - Video Diplay Unit

[9]- charactristic

[10]- Profile

مشخصات اجرایی تجهیزات و مراحل آزمایش سردخانه ها و اتاق های انجماد

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :32

فهرست

اختصارات

 

1. مقدمه

 

 

1.1 سردخانه ها و اتاق های انجماد

 

 

1.2 توصیف تجهیزات

 

2. چگونگی خرید و نگاهداری سردخانه ها و اتاقهای انجماد

 

3. چگونگی استفاده از این سند

 

4. سردخانه هایی که درجه حرارت 2C+ تا +8C کار می کنند

 

5. اتاقهای انجمادی که در درجه حرارت -15C تا -25C کار می کنند

 

ضمیمه 1: نشان CFE- free

 

ضمیمه 2: جزئیات مکان برای سردخانه و اتاق انجماد

 

     

 

 

اختصارات

 C

Degrees Centigrade

درجه سانتیگراد

CFC

Chlorofluorocarboon

کلروفلورو کربن

DB

Decibels

دسی بل

EPI

Expanded Programme on Immunization

برنامه‌توسعه‌ای در مصونیت‌سازی

Hrs

Hours

ساعات

Hz

Herz

هرتز

Incoterms 2000

International Chamber of Commerce Commerial delivery terms

دفتربین المللی بازرگانی

ISO

International Standards Organization

سازمان استاندارد های بین المللی

K

Kelvin

کلوین

Kg

Kilograms

کیلوگرم

KVA

Kilovotts

کیلووات آمپر

Kwh

Kilowatt- hours

کیلووات ساعت

m

Metres

متر

m2

Square metres

متر مربع

m3

Cubic metres

متر مکعب

mm

Millimeteres

میلی متر

PC

Personal Computer

کامپیوتر شخصی

PIS

Who/ UNICEF Product information sheets

صفحات اطلاعات تولید

ITS- 90

International Temperature Scale of 1990

مقیاس‌درجه‌حرارت‌بین‌المللی1990

UNICEF

United Nations Children’s und

صندوق کودکان سازمان ملل

W

Watts

وات

WHO

World Heath organization

سازمان جهانی بهداشت

 

 

 .1مقدمه:

1.1 سردخانه ها و اتاقهای انجماد

سردخانه ها و اتاقهای انجماد به طور معمول برای نگهداری واکسنها در سطح ملی یا تقریباً ملی برای طول زمان چندین ماه استفاده می شود. اگر سردخانه یا اتاق انجمادی قادر به کار نباشد، خدمات مصونیت سازی (ایمن سازی) تمام کشور ممکن است در خطر قرار بگیرند. بنابراین تجهیزات باید تا بالاترین استانداردهای در دسترس، مشخص شده، نصب شده و نگاهداری شود.

این سند، مشخصات برای واحدهای اولیه و به اندازه کافی بزرگ با ظرفیت در حدود 40 متر مربع را به صورت مختصر ارائه می کند. (این مشخصات) اتاقهای انجمادی که به طور قابل توجهی بزرگتر هستند فقط باید با مشورت با یک متخصص سرمایش تعیین مشخصات شوند.

2. 1 توصیف تجهیزات

مشخصات اجرایی ارائه شده در این سند برای انواع اتاقهای مناسب برای نگهداری واکسنها در زیر به کار می رود:

E1/ CR     سردخانه‌ها ( +8C تا +2C)

E1/ FR اتاقهای انجماد ( -15C تا -25C)

 

-2 چگونگی خرید و نگاهداری سردخانه ها و اتاقهای انجماد

برخلاف تجهیزات زنجیره ای سرمایش دیگر، سردخانه ها و اتاقهای انجامد با منظور قبلی ساخته می شود و باید در مکان مخصوص اجزا به یکدیگر متصل گردیده و شروع به کار نماید. خریدار برای انتخاب فضایی برای اتاق و برای آماده سازی ان فضا طوری که  آن را برای نصب مناسب نماید، مسئول می باشد. ساختمانی که سردخانهرا در بر می گیرد باید در دسترس و در شرایطی خوب باشد، باید پرداخت مناسب و تهویه کافی داشته باشد و باید تغذیه الکتریکی صحیحی داشته باشد.

مراحل درگیر در خرید و به کار اندازی یک سردخانه در زیر خلاصه می شود:

برای جزئیات بیشتر به who/ V&B/02.34توصیه برای ایجاد یا تصحیح مخازن واکسنهای ابتدایی یا متوسط و منابع مرتبط دیگر مراجعه کنید.

  1. تصمیم گیری برای مکان و ظرفیت: برای مکان و ظرفیت مورد نیاز سردخانه (ها) و انجماد (ها) تصمیم گیری کنند. فضا (ها) یی را که می خواهید تجهیزات در آنجا نصب گردد را انتخاب کنید.
  2. لیست نهایی تولید کنندگان: با تولید کنندگان سردخانه تماس بگیرید و تصدیق کنید که کدام یک قادر به فراهم کردن، نصب، راه اندازی و خدماتی رسانی سردخانه ها و اتاق های انجماد مطابق با مشخصات حاضر هستند. فهرست مناقصه ای از حداقل سه (3) شرکت تهیه کنند. اگر چه Who تولید کننده خاصی را تایید نمی کند، فهرستی از تولید کنندگان با تجربه مرتبط در سند who/EPI/V&B/00.13صفحات اطلاعات تولید (ویرایش 2000)
  3. انجام دهندگان مناقصه را دعوت کنید: اسناد مناقصه را با ارجاع به مشخصات مدل شامل در سند حاضر آماده کنید، و انجام دهندگان مناقصه را دعوت کنید. همزمان انجام دهندگان مناقصه ممکن است برای است برای ژنراتورهای (مولدهای) رزرو و اگر که مورد نیاز است دعوت شوند.د راهمنایی برای تشخیص و خرید ژنراتور ها (مولدها) در سند who/ EPI/V&B/00.13: صفحات اطلاعات تولید (ویرایش 2000) ارائه شده است.
  4. قرارداد سفارش تنظیم کنید: مناقصه ها را دریافت و ارزیابی کنید. بر روی یک برنامه نصب به توافق برسید و با تولید کننده برنده قرارداد سفارش تنظیم کنید.
  5. مکان مخصوص را آماده کنید: فضایی را برای سردخانه مطابق با نیازهای تولید کننده و راهنمایی های تنظیم شده در سند who/ EPI/V&B/02.34توصیه برای ایجاد یا تصحیح مخازن واکسنهای ابتدائی یا متوسط، آماده کنید.

.NET تکنولوژی

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :114

.NET تکنولوژی

فهرست مطالب

عنوان

صفحه

پیش گفتار

1

بخش اول: .NET Framework

 

مقدمه ای درباره .NET

3

-زبان میانه (IL)

7

-مقدمه ای برای مدیریت حافظه .NET

8

-سیستم نوع چارچوب .NET

10

موضوعات سیستم چارچوب.NET

11

-چگونه موضوعات، خود را تعریف می کنند

11

-عمل پذیری متقابل الگوی موضوع مولفه (Com)

12

فرمهای ویندوز، کنترل های وب و GDT+

12

-ابزارها

15

اسمبلی‏ها، سیستم بسته بندی .NET

15

برنامه نویسی  با صفات (Attributes)

16

امنیت (Security)

17

بخش دوم: زمان اجرای زبان عمومی (CLR)

 

-مرور کلی

17

-ساده سازی توسعه

18

پشتیبانی ابزار

19

پشتیبانی زبان چندگانه

19

- آماده سازی آسان تر می شود.

20

- جداسازی نرم افزار

21

- وارسی و امنیت نوع.

22

- رابطه CLR با NET.

23

- جزئیات CLR

23

CLR درزمان اجرا

24

- انواع داده های پشتیبانی شده توسط CLR

26

- کد و داده های اداره شده

29

- رمز اداره نشده و دستیابی به داده ها

30

COM Interop از طریق CLR

31

- الحاقات اداره شده به C++

36

- پشتیبانی از اشکال زدایی

37

- خلاصه

37

-بخش سوم : معرفی Visual Studio . NET

 

- محیط توسعه مجتمع (IDE)

38

- بخش A: ناحیه اصلی ویرایش

39

- بخش B: راه حل ها Help , Items , Classes , (Solutions)

39

- راه حل ها و جستجو گر راه حل

40

- پروژه ها

41

- وابستگی های پروژه

43

نمای کلاسی (Class View)

44

نمای منبع (Resource View)

44

جستجوگرماکرو (Macro Explorer)

45

-راهنمای دستی

45

-بخش C: جعبه ابزار و Server Explorer

47

بخشD: تکالیف (Tasks)، خروجی (Output)، نتایج جستجو و مشاهدات

49

بخش E: خصوصیات (Properties) راهنمای پویا (Dynamic Help) و برگزیدگان (Favorites)

53

-برنامه‏های اشکال زدایی

58

-الفبای تصویری نقطه توقف

60

تنظیمات نقطه توقف پیشرفته

61

-نقطه‏های توقف شرطی

62

-شمارش دفعات (Hit Counts)

62

-هنگام مکث رمز چه باید کرد؟

63

-ضمیمه شدن اشکال زدا به یک فرآیند

64

-اشکال زدایی JIT

64

بخش چهارم : برنامه کاربردی نمونه فرمهای ویندوز (Scribble.NET)

66

 

 

--منابع در .NET

66

-پیج و مهره‏های محلی سازی

67

-کلاسهای مدیریت منابع .NET

68

-بدست آوردن فرهنگ مورد نظر

69

- ایجاد منابع متنی

70

-استفاده از Visual Studio .NET برای بین المللی کردن

72

-منابع تصویری

73

-استفاده از لیستهای تصویری

73

-دسترسی برنامه ای به منابع

77

-خلاصه

78

بخش پنجم: ASP.NET

 

-وب جدید

79

- اساس ASP.NET

80

-افزودن موارد اصلی

83

-امتحان ایده‏ها

85

-خلاصه

89

بخش ششم : خدمات وب (Web Services)

 

-تعریف

89

-Echo Server

91

-ایجاد یک Proxy

93

-مشتری فرمهای ویندوز

96

-برگرداندن نوع های تعریف شده توسط کاربر

99

-ایجاد خدمات رسان

100

-ایجاد مقید سازیClient

101

-صفت های XML

102

-خلاصه

105

بخش هفتم: اطلاعات تفصیلی در مورد تکنولوژی .NET به زبان انگلیسی

 

فهرست منابع

106

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست منابع

 

پیشگفتار

ما بسوی تغییر دیگری در سکو (Platfrom) پیش می رویم. درست همانطور که Dos به Windows تحول پیدا کرد، تکنولوژی .NET نیز تحول دیگراست که کاربران کامپیوتر لزوم یادگیری آنرا بطور آشکار احساس می کنند.

دات نت هم یک استراتژی حرفه ای و تجاری برای شرکت مایکروسافت است و هم مجموعه ای از برنامه های قابل اجرا و پشتیبانی است،برای هر آنچه که بعنوان خدمات وب (Web Services) شناخته می شوند.

دات نت تلاش می‏کند تا در نهایت یک محدوده اجرایی برای تمام زبانها ارائه دهد. تا عمل متقابل (interoperate) به هم پیوسته ای با یک سیستم نوع متداول و کتابخانه کلاس پایه داشته باشند به همراه این Platfrom جدید،  مایکروسافت یک زبان برنامه نویسی برای بهره گیری از تکنولوژی .NET طراحی و پیاده سازی نموده که C# نام دارد برخی از مطالب و مثالهایی که  در این مجموعه تحقیقی ارائه شده در مورد این زبان است.

بر خلافت زبان Visual Basic، مایکروسافت هر دو زبان C# و CLS را به سازمان استانداردهای ECMA ارائه داده است تا از پذیرش Platfrom و زبان برنامه نویسی C# مطمئن شود. با استفاده از استانداردهای عمومی بعنوان زیر بنای .NET این شرکت اطمینان دارد که قدرت و میزان پذیرش این زبان باعث می‏شود که فراتر از زبانها و سیستمهای صرفاً تجاری گام بردارد.

این مجموعه تحقیقی که بعنوان پایان نامه دانشجویی ارائه شده است. مبتنی برهفت بخش است که شش بخش از آن شامل اطلاعات نسبتاً اجمالی در مورد .NET و به زبان فارسی می باشد که عبارتند از:

-.NET Platform

-زبان میانه (IL)

-زبان عمومی (CLR)

-توسعه فرمهایی ویندوز با Visual Studio.NET

-اساس ASP.NET

-خدمات وب (Web Dervices)

و بخش آخر این مجموعه نیز شامل اطلاعات تفضیلی در مورد .NET و به زبان انگلیسی می باشد. در خاتمه لازم می دانم از کمکها و راهنمایی های استاد راهنمای اینجانب، جناب آقای مهندس سید مسگری تشکر و سپاسگذاری نمایم.

فرهاد حیدری

زمستان 381

 

 

نمای کلاسی (Class View)

نمای منبع (Resourse Viwe)

جستجوگرماکرو (Macro Xeplorer)

-راهنمای دستی

-بخش C: جعبه ابزار و Server Expiorer

بخشD: تکالیف (Taske)، خروجی (Output)، نتایج جستجو و مشاهدات

بخش E: خصوصیات (Properties) راهنمای پویا (Dynamic Help) و برگزیدگان (Favorites)

-برنامه‏های اشکال زدایی

-الفبای تصویری نقطه توقف

-الفبای تصویری نقطه پیشرفته

-نقطه‏های توقف شرطی

-شمارش دفعات (Hit Counts)

-هنگام مکث رمز چه باید کرد؟

-ضمیمه شدن اشکال زدا به یک فرآیند

-اشکال زدایی JIT

بخش چهارم : برنامه کاربردی نمونه فرمهای ویندوز (Scribble.NET)

-تعریف

--منابع در .NET

-پیج و مهره‏های محلی سازی

-کلاسهای مدیریت منابع .NET

-بدست آوردن فرهنگ مورد نظر

- ایجاد منابع متنی

-استفاده از Visual Studio .NET برای بین المللی کردن

-منابع تصویری

-استفاده از لیستهای تصویری

-دسترسی برنامه ای به منابع

-خلاصه

بخش پنجم: ASP.NeT

-وب جدید

- اساس ASP.NET

-افزودن موارد اصلی

-امتحان ایده‏ها

-خلاصه

بخش ششم : خدمات وب (Web Services)

-تعریف

-Echo Server

-ایجاد یک Proxy

-مشتری فرمهای ویندوز

-برگرداندن نوع های تعریف شده توسط کاربر

-ایجاد خدمات رسان

-ایجاد مقید سازیClient

-صفت های XML

-خلاصه

بخش هفتم: اطلاعات تصیلی در مورد تکنولوژی .NET به زبان انگلیسی

فهرست منابع

ارتباط بین شبکه ای با TCP/IP

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :21

«فهرست مطالب»

 

عنوان

شماره‌صفحه

چکیده

 

فصل اول: مفهوم ارتباط بین شبکه ای و مدل معمار آن

 

مقدمه

 

1-1- اتصالات در رده کاربرد

 

1-2- اتصالات در رده شبکه

 

1-3- مشخصات ارتباط بین شبکه ای

 

1-4- معماری ارتباط بین شبکه ای

 

1-5- خلاصه

 

فصل دوم: خلاصه ای از وابستگی های پروتکل

 

مقدمه

 

2-1- وابستگی های پروتکلی

 

2-2- دست رسی برنامه های کاربردی

 

1-2- خلاصه

 

مراجع

 

 

 

«فهرست اشکال »

شکل 1-4-

 

 

 

 

چکیده:

    تبادل داده امروزه یکی از بخش های مهم کار با کامپیوتر است. شبکه های موجود در دیسا داده هایی مربوط به موضوع های متفاوت از جمله شرایط جوی، وضعیت تولید و ترافیک هوایی را جمع آوری می کنند. گروه هایی فهرست پست الکترونیکی ایجاد می کنند تا بدین ویسله از داده های مشترک استفاده شود. علاقمندان به کامپیوتر برنامه ها را بین خود مبادله می کنند. در دنیای علم، شبکه های داده ای امری ضروری است. زیرا اجازه می دهد که دانش پژوهان برنامه و داده های خود را برای پردازش به ابر کامپیوترها بدهند، سپ نتایج پردازش را دریافت کنند و یا اطلاعات علمی را با همکاران خود تبادل کنند.

متأسفانه بیشتر شبکه ها هر یک از اجزای مستقلی هستند و به شکلی ایجاد شده اند که بتوانند فقط نیازهای یک گروه خاص را برآورده کنند. معمولاً کاربران، فن آوری سخت افرادی را انتخاب می کنند که بتوانند مشکلات ارتباط داده ای خود آن ها را حل کند. مهم تر از آن، غیر ممکن است که بتوان یک شبکه عمومی را از یک فن آوری سخت افزاری منفرد ساخت، زیرا شبکه ای که بتواند به تنهایی قابل استفاده برای همه نیازها باشد، وجود ندارد. عده ای از کاربران نیاز به یک شبکه با سرعت بالا برای اتصال ماشین ها دارند، اما اینگونه شبکه ها نمی توانند به صورتی گسترش یابند که فواصل طولانی را سرویس می دهند. تعدادی دیگر متقاضی شبکه با سرعت پائین ولی با فواصل طولانی برای ارتباط ماشین ها هستند.

اخیراً فن آوری جدیدی ایجاد و توسعه یافته است که این امکان را می دهد تا تعداد زیادی از شبکه ها را در فواصل متفاوت به یکدیگر متصل و به صورت هماهنگ عمل کند. نام فن آوری جدید، ارتباط بین شبکه ای (Internet یا Internet working) است و ساختارهای زیرین سخت افزاری متعدد و متنوعی را با اضافهکردن ارتباط فیزیکی ویک سری قواعد جدید با یکدیگر مطابق می سازد.

بررسی ارتباط بین نیمرخ روانی و عود بیماری اعتیاد در مراجعه کنندگان به کلینیک فوق تخصصی ترک اعتیاد آتیه نو کرج

فرمت :WORD                                                     تعداد صفحه :43

فصل اول:

  • مقدمه
  • بیان مسأله
  • فایده و اهمیت تحقیق.
  • فرضیه های پژوهش.
  • تعریف اصطلاحات.

 

مقدمه:

امروزه پدیده وابستگی دارویی یکی از معضلات بزرگ جوامع بشری است که توجه روانپزشکان، جامعه شناسان و حقوقدانان، روانشانسان و علمای تعلیم و تربیت را به خود اختصاص داده است این موضوع نشان می دهد که پدیده اعتیاد یا سوء مصرف مواد دارای ابعاد چندگانه است که در بروز و شیوع آن دخیلند، بنابراین در مبارزه با اعتیاد چنانچه یکی از عوامل مد نظر قرار گیرد و از سایر عوامل چشم پوشی شود فرض بر آنکه آن عامل تأثیر مثبتی نیز در جلوگیری از اعتیاد داشته باشد. عوامل دیگر تأثیر عامل مورد نظر را کاهش خواهند داد.

یکی از عوامل مؤثر در ایجاد و تداوم اعتیاد عامل فردی می باشد که نظر بسیاری از محققان را جلب کرده است و بر همین اساس تحقیقی که وایلتت [1] در سال 19622 انجام داد بر عامل فردی و ویژگیهای شخصی معطوف بود که نشان داد افراد معتاد در مقایسه با غیر معتاد نیمرخ روانی غیر عادی تری دارند. از طرفی جیر[2] در سال 1990 به این نتیجه رسید که افرادی که اختلال روانپزشکی دارند  7/2 مرتبه بیشتر از افراد فاقد اختلال سوء مصرف مواد را نشان می دهند.

ویکلرراسور[3] نیز در سال 1953 یکی از قواعد کلی اعتیاد را از نظر روانی بیان کرد که اعتیاد می تواند با مشکلات شخصیتی فرد همبستگی داشته باشد.

(فرجاد 13740).

با توجه به اینکه یکی از عوامل مؤثر در وابستگی دارویی می تواند عوامل فردی و ویژگی های شخصیتی داشته آنچه در این زمینه مورد توجه است این است که آیا این عامل می تواند ارتباطی با بازگشت مجدد معتادین درمان شده داشته باشد؟

بنابراین در این پژوهش با این مسأله روبه رو هستیم که آیا نیمرخ روانی افراد با مصرف مجدد بعد از سم زدایی رابطه دارد؟ آیا نیمرخ روانی با دفعات مصرف مواد بعد از سم زدایی رابطه دارد؟ نیمرخ روانی معتادین آیا در گروهی که بعد از سم زدایی مصرف مجدد داشتند با گروهی که مصرف نکردند تفاوت دارد؟ تا بر حسب رابطه بتوانیم این عامل را در درمان و پیشگیری مورد توجه قرار بدهیم.

بیان مسأله:

وابستگی روانی عبارت است از یک حالت خاص که به وسیله ولع و احساس اجبار شدید در ادامه مصرف یک دارو و یا ماده مخدر شخص می گردد و این احساس دلع معمولاً به خاطر استفاده از لذت و اثرات دلخواه آن است بنابراین وابستگی روانی علاوه بر نوع ماده مصرفی به حالات روحی و روانی فرد مورد نظر هم مربوط است.

یکی از مشخصات برجسته وابستگی روانی Craving (اشتیاق) است که عبارت است از یک تمایل بسیار شدید و غیر عادی نسبت به مصرف ماده مخدر که تقریباً به ندرت می توان چیز دیگری را جایگزین آن نمود در بالاترین و شدیدترین درجه اشتیاق ممکن است فرد هر اقدامی را به منظور تأمین و تهیه مواد انجام دهد که این قسمت به عنوان رفتار کلیشه ای و قالبی معتادان شناخته می شود.

تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از عوامل در علت شناسی و تداوم اعتیاد دخالت دارند که یکی از عوامل می تواند جنبه های روانپزشکی اعتیاد باشد بیشتر شواهد روانپزشکی مبیّن این حقیقت است که اعتیاد به مواد مخدر به ویژه هروئین می تواند ناشی از اختلالات عمده و شدید روانی و یا شخصیتی باشد تحقیق وایلتت[4] در سال 19622 همین نظریه را تأئید کرد که نیمرخ روانی معتادها متفاوت‌تر و غیر عادی تر از افراد سالم است.

تحقیق جیر[5]  نیز در سال 1990 نشان داد که افراد مبتلا به بیماریهای روانی مشکلات مربوط به داروها را بروز بدهند.

بنابراین در این تحقیق با مسائل زیر روبه رو هستیم:

  1. ‎آیا نیمرخ روانی افراد بر اساس مقیاسهای M.M.P.I در گروهی که بعد از سم زدایی بازگشت مجدد را داشتند با گروهی که بازگشت نداشتند متفاوت است؟
  2. آیا بین نیمرخ روانی افراد و مصرف مجدد رابطه وجود دارد؟
  3. آیا میان نیمرخ روانی و دفعات بازگشت به مصرف مواد رابطه وجود دارد؟
  4. در صورت وجود رابطه آیا می توان با استفاده از نیم رخ روانی بازگشت مجدد افراد را پیش بینی نمود؟

5- فایده و اهمیت پژوهش:

سوء مصرف وابستگی به مواد مخدر با دوره های بهبود و عود آن شخص می گردد و در یک بررسی کلاسیک توسط هانت[6]، بارنت[7] و برانج[8] در (19711) نشان داده شد که هروئین، نیکوتین و الکل با درجات و الگوهای مشابهی از عود همراه بودند این پژوهشگران نشان دادند که اعتیاد  افراد درمان شده در مدت 12 ماه بازگشت نمود. آنها اشاره کردند که این یافته ها انعکاس فرایندهای معمولی است که زیر بنای اعتیاد را تشکیل می دهند.

در مطالعه ای که توسط Greard hornestshg انجام شد 32 تن مورد تست و مطالعه قرار گرفتند این مطالعه بیشتر روی تجارب معتادان در مورد مصرف مواد مخدر و (تاریخچه‌ای) از وضعیت جسمی و روانی و شخصیتی آنان را در بر می گرفت. نتایج نشان داد که اعتیاد تا اندازه زیادی مربوط به ساختمان شخصیتی و تأثیر متقابل مناسبات گذشته و حال فرد و خانواده در گروه همگن است نتایج به شرح زیر گزارش شد:

گروه معتاد شامل 2 نفر اسکیز فرنی بارز، 8  نفر اسکیزفرنی مرزی، 12 نفر اختلال شخصیت سایکوپات و 4 نفر اختلال شخصیت بی کفایت بودند. در گروه کنترل شامل 1 نفر اسکیزوفرنی 4 نفر اسکیزوفرنی مرزی اختلال شخصیت سایکو پات در این گروه یافت نشد. اختلال نورونیک 6 نفر، اختلال شخصیت بی کفایت 2 نفر، شخصیت سالم 10 نفر بودند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که در گروه معتاد در مقایسه با گروه کنترل اختلال شخصیتی بیشتر است. (فرجاد محمد حسین 1378).

این موضوع می تواند در درمان اعتیاد حائز اهمیت باشد. زیرا آسیب پذیری افراد معتاد در برابر مشکلات زندگی و ساختمان شخصیتی افراد معتاد می تواند تأثیری در تداوم مصرف مواد بعد از سم زدایی داشته باشد بنابراین در این پژوهش بر آن شدیم که ابتدا نیمرخهای روانی را مورد مقایسه قرار دهیم و سپس رابطه نیمرخها راو با تمایل به مصرف مجدد بررسی کنیم. در صورت متفاوت بودن نیمرخهای گروهی که بعد از سم زدایی مجدداً مصرف داشتند با گروهی که مصرف مجدد نداشتند، و یا در صورت وجود رابطه با نمونه های مذکور می توان افراد دارای ریسک بالا برای   را مشخص نمود و جهت پیش گیری اقدامات لازم را در پروسه‌های درمانی مد نظر قرار داد و پژوهشی را با آزمودنی های ایرانی در سطح کشور انجام داد. در صورت تأئید فرضیه ها ضمناً می توان در مورد معتادان تمرکز اصلی از درمانهای رفتاری جسمی را به سوی درمان شخصیت و انواع  اختلالات آن بازگرداند و در مانگری را به انتخاب نوع درمان حساس نمود و موجب شد تا آنها نوع درمان را بر حسب به دست آوردن نیمرخ شخصیتی فرد  انجام بدهند و ظرافت و حساسیت تکنیکی خاص را در مورد هر نیمرخ شخصیتی مد نظر قرار بدهند.

 


[1] - Willtet

[2] - Gear

[3] - Wikler rasor

[4] - Wilttet

[5] - Gear

[6] - Hant

[7] - Barent

[8] - Brange